Monday, February 04, 2008

Waspada terhadap mereka yang menggadaikan agama!

Kepada insan insan pemilih di tanahair tercinta, Abangtanjong ingin mengingatkan agar berwaspada terhadap mereka yang sanggup menggadaikan agama dan nasib sesama mukmin demi merebut takhta kuasa pemerintahan politik.

Mereka ini bertopengkan agama dan sanggup bergencak berdansa berpeluk cium dengan musuh musuh Islam serta yang sewaktu dengan nya.

Lihat dengan mata kepala sendiri barangsiapa yang sanggup berpeluk dengan DAP yang ternyata dan terbukti memusuhi Islam dan orang orang Muslim.

Lebih baik mendaulatkan Sang Saka Bangsa dari segalanya.

Thursday, September 06, 2007

Babi Melaka ampunya cerita! FRU kecut tak terbuat apa apa!















Bukan main seronok pencinta pencinta Babi Melaka apabila FRU terkucil tak berani berdepan dengan penternak penternak ladang atau kandang kandang babi haram disana!

Kelihatan pemimpin pemimpin ulung Parti Demokratik Malaysia @ DAP menyeringai teramat gumbira mendokong anak babi sebagai sokongan terbuka mereka diatas keujudan ladang ladang babi haram dinegeri bekas Kesultanan Melayu Melaka!

Agaknya apa yang akan dilakukan Sultan -Sultan Melaka jika Kesultanan Melayu Melaka masih ujud sehingga kehari ini?

Inilah natijahnya bila sebuah negeri yang termahsyur sebagai pusat penyebaran Islam pada satu ketika dahulu dibiar terus diperintah oleh mangkok mangkok hayon yang ditabal menjadi Yang diPertua itu dan ini tanpa mengembalikan Negeri Melaka kepada yang berhak iaitu Kesultanan Negeri Perak Darul Ridzuan yang merupakan waris waris Kesultanan Melayu Melaka yang terakhir!

Apa kejadahnya hendak diharapkan kepada orang orang kebanyakan yang ada sekarang ini menjadi tunggul dan pak pacak didalam Kerajaan Negeri tanpa berusaha membendung perkara ini sejak tahun 1957 lagi?

TV3 lebih prihatin dari seluruh badan badan kerajaan membela nasib penduduk dan rakyat Melaka berbanding malaon malaon yang sedang menduduki kerusi kersui empok didalam Istana Melaka hari ini!

Apa ada rakyat Melaka yang setuju dengan usulan hamba ini?



FRU yang ganas membantai dan membelasah orangramai semasa zaman Reformasi dan sebagainya ternyata kecut segala benda dan terkucil tak berani berkasar dengan apek apek tauke tuanpunya kandang kandang babi haram yang sudah bermaharajalela sejak lima puluh tahun lalu!

Tuan tuan pasti telah melihat betapa FRU tidak segagah mana dihentak dengan sangkar sangkar babi yang diperbuat dari besi dikaca tv baru baru ini!

Kenapa FRU tak berani berkasar dengan menembak air kuning sepertimana mereka teramat gemar membelasah dan menyembur orang orang awam di KL dulu?

Apa rahsia disebalik ketidakmampuan FRU bertindak sama rata dan menegakkan undang undang sepertimana diperuntukkan oleh Perlembagaan Malaysia?

Takkan ada kes rasuah lagi kot? Mana mungkin penguasa penguasa FRU sanggup makan duit suapan dari penternak penternak babi Melaka ini?

Hairan bin Ajaib? FRU seolah olah menjadi lemah dan tidak bermaya!

Semasa menembak gas pemedih mata keatas orang orang PAS dan meruntuhkan masjid separuh siap orang orang sesama Islam dengan mereka di Kg.Bujal, Kuala Terengganu beberapa tahun lalu, bukan main hebat dan berlagak pendekar tetapi dengan penternak penternak babi celaka di Melaka , mereka lomah seribu bahasa? Apo keno eh jang?

Agak agaknya Babi babi Melaka dan pejuang pejuang mereka didalam DAP kebal dari segi undang undang negara?

Fuyoh! FRU dan Kerajaan Melaka sudah jadi apa ? Dupa Cendana?

Takkan lah tak berani hentam sama mereka ! Undang undang yang ada tak kan nak simpan dalam Muzium Melaka kot?

Dah cukup lah orang orang Melayu beragama Islam menderita selama 50 tahun sejak Merdeka!

Segala sungai dan parit sudah hancur, musnah busuk meloya tekak, mengalirkan sisa sisa najis dari kandang kandang babi mencemar pantai dan laut Selat Melaka sejak sekian lama ini!

Tidak tercemarkah hasil laut yang ditangkap dek nelayan nelayan Melaka dan tidak adakah jagoan Melaka untuk bangun mempertahankan kesucian alam sekitar disana ?

Karam Singh Walia, seorang Punjabi lebih peka dan prihatin terhadap nasib orang orang diMelaka dari Ketua Menteri dan Yang diPertua Melaka yang asyik memberi alasan dan tidak mengambil tindakan yang sewajarnya!

Malang sungguh nasib mu bumi Melaka!

Sudahlah hilang Kesultanan kamu , ditimpa malapetaka angkara durjana penternak penternak babi haram Cina Melaka yang lupa kepada sejarah Hang Li Po dan Laksamana Cheng Ho yang meninggalkan jasa kepada Kesultanan Melayu Melaka dizaman kegemilangannya dahulu!

Rakyat Melaka! Semoga anda semua sedar diri dan bangun memperjuangkan hak hak kamu untuk hidup dengan mulia dari tercemar dengan menghidu bau najis babi saban waktu selama lamanya!

Kembalikan Melaka kepada yang berhak!

Abangtanjong berharap Yang Mulia Raja Ashman, kekanda Yang Mulia Raja Nazrin, Tengku Mahkota Kesultanan Melayu Negeri Perak Darul Ridzuan dipertimbangkan untuk ditabalkan menjadi Sultan Negeri Melaka dan kembalikan maruah orang orang Melaka dari terus dihina sang pencacai yang sedia ada!

Itupun kalau benarlah kita ini sudah merdeka dari para penjajah!

Yang menghalang kembalinya Kesultanan Melayu Melaka sudah pasti ada agenda yang tersendiri, takut kehilangan kuasa yang sedang disalah guna atau tidak dilaksanakan sebaiknya!

Hendak seribu daya! Tak hendak ? Meranalah saja sepanjang masa!

Monday, September 03, 2007

Antara ketaksuban kepada parti dan ta'at kepada Allah!
















Inilah dikatakan keris Taming Sari milik pahlawan Melaka Datuk Laksamana Hang Tuah yang kini didalam simpanan Duli Tuanku Sultan Perak Darul Ridzuan.

Taming Sari keris yang dikatakan amat berbisa dan barangsiapa yang memilikinya dikatakan kebal terhadap sebarang tikaman dari senjata lain.

Zaman bersilih ganti namun kita seharusnya tetap mempertahankan maruah bangsa dan peribadi Melayu agar terus tabah mengharungi dedaun masa dan cabaran semasa.

Dewasa ini , orang orang Melayu ternyata menghadapi pelbagai macam cubaan dan ujian getir yang kadangkala menjurus kepada mencetuskan perkelahian diantara parti parti politik Melayu ditanahair ini nan tercinta demi mempertahankan takbur masing masing.

UMNO dan PAS, dua parti politik Melayu yang saling bercakaran diantara satu sama lain walaupun berkiblat dan berkubur yang tidak berbeda.

Cumanya satu berwajah kearah Timur Tengah dan satu lagi berkot dan bertali leher. Sama sama Melayu namun permusuhan diantara mereka masih terus meredap didalam hati, membakar jiwa, merebus hati, melapah kalbu masing masing.

Sampai bila permusuhan ini akan berterusan?

Melayu bergaduh sesama sendiri, musuh menanti masa menghancurkan umat melalui pelbagai cara.

Apakah jalan keluar bagi keadaan ini? Hendak seribu daya. Duduk bersama berbincang secara berhikmah dan berhemah diatas pegangan kalimah 'La ila ha ill lall laah. Muhammad dar Rasulullah!'.

Parti politik harusnya cuma wadah perjuangan namun ukhwah al Islamiah kita harus lebih dipentingkan.

Bilamana mati nanti, malaikat tak akan bertanya kita dari parti mana tetapi akan bertanya siapa kah Tuhan kita?

Siapakah Nabi kita?

Apakah agama kita?

Kiblat kita?

Imam kita?

Saudara kita?

Ini hakikat bukan igauan atau khayalan . Sadarlah wahai sesama Muslim! Bersatulah demi Allah!

Bersatu teguh ; bercerai roboh. Alang alang hidup biarlah berbudi sesama manusia.

Jangan jadi caturan orang yang tidak akan teragak agak mempertaruhkan kita demi mencapai hasrat dan matlamat mereka.

Apa tak begitu saudara saudara sekelian?

Wednesday, March 28, 2007

Berhikmah lah menangani maksiat di kalangan kita!

Assalamualaikum semua.
Semoga anda berkeadaan baik, sihat wal'afiat dan dilindungi Allah Subhanahu Wa Ta'ala dari terjebak ke kancah maksiat yang semakin bermaharajalela didunia kita ini. Amin.

Abang ingin merujuk kepada kejadian terbaru di negara kita ini dimana pihak penguatkuasa Jabatan Agama Islam menyerbu satu pasangan yang sedang berzina .

Apa yang ingin abang bincangkan adalah 'cara' wanita tersebut di perlakukan oleh salah seorang penguatkuasa tersebut.

Petugas itu yang bertindak menarik selimut yang menutupi tubuh bogel wanita tersebut telah berlaku kurang ajar dan wajib dihukum diatas kebiadapannya terhadap si penzina tersebut!

Sudah terang lagi bersuluh bahawa pasangan itu telah melakukan zina. Perbuatan menarik selimut yang menutupi aurat wanita tersebut pula adalah kerja keji dan tidak bermaruah oleh seorang yang diberi amanah melakukan kerja kerja penguatkuasaan oleh sebuah jabatan agama Islam.

Didalam menjalankan tugas penguatkuasaan tersebut, tidak boleh dicampur adukkan dengan perbuatan biadap dan kejam terhadap sesama insan lain.

Ini adalah norma norma adat dan resam orang orang Timur yang tidak boleh di abaikan oleh sesiapa sahaja di negara ini.

Tidak kah ada garis panduan dan tata kerja yang disediakan majlis atau jabatan agama tersebut?

Kemana perginya 'hikmah' yang seharusnya ada pada seorang petugas jabatan agama didalam menangani masaalah dan perbuatan maksiat didalam negara ini?

Apakah hanya kerana si pelaku maksiat itu dapat ditangkap basah oleh si pengintip dan pencari salah laku umat Melayu Islam yang kebanyakan besar dari mereka telah hanyut dan leka didalam lautan maksiat hari ini, mereka boleh di lakukan ikut suka para petugas jabatan agama?

Kemana hilangnya sumpah setia dan pegangan amanah menjalankan tugas sebaik mungkin oleh mereka ini dan berubah berlaku kejam dan zalim didalam tugas sebegitu sulit yang melibatkan maruah seseorang?

Ia lah. Ternyata pasangan itu terang2an bersalah. Hukum lah mereka menurut ketentuan Ilahi . Namun perlu lah ada budi bicara dan hikmah didalam menjalankan tugas yang diamanahkan kepada petugas tersebut oleh undang undang Islam dan negara.

Tak boleh kurang ajar begitu. Sehina hinanya pasangan tersebut berlaku salah , mereka masih perlu di uruskan secara patut.

Perempuan tersebut dan pasangan nya telah dicekup secara nyata. Arahkan saja mereka memakai pakaian mereka dan bawa ke muka pengadilan.

Ini bukan negara yang tidak ada undang undang. Undang undang Syariah tidak ada peruntukan memalukan sesiapa. Apatah lagi orang orang Melayu yang terkenal pada suatu masa dahulu amat kaya dengan budi bahasa serta sopan santun mereka?

Apakah harus dibiarkan hilang begitu sahaja, segala tata cara dan resam bangsa serta agama?

Semoga pihak penguatkuasa jabatan agama mengambil iktibar dari kejadian ini dan memastikan tidak berlaku lagi episod biadap oleh kakitangan mereka didalam menjalankan tugas masing masing.

Cuba kita lihat punca keadaan sekarang di negara ini.

Zina sudah menjadi perkara biasa dikalangan masyarakat kita kerana telah ujud satu keadaan dimana masyarakat sudah tidak ambil peduli lagi tentang bibit bibit salah laku yang berlaku didepan mata.

Kebanyakan anggota masyarakat Melayu Muslim kita sudah tidak peka lagi terhadap gejala buruk laku dan keterlanjuran sikap oleh anak anak muda dan orang orang dewasa dikalangan umat Melayu Islam diserata pelusuk tanahair ini.

Kita perlu lah kembali menghayati tuntutan agama dan memelihara keharmonian masyarakat. Kita harus bantu membantu didalam perkara kebajikan dan bersatu mencegah kemungkaran.

Masyarakat Melayu mesti kembali mengambil tahu dan nasihat menasihati diantara satu sama lain. Perbuatan perbuatan mungkar wajib dicantas dan ditegah dari peringkat awalan lagi.

Bagaikan meluntur buluh, hendaklah dari ketika rebungnya lagi. Ibubapa memainkan peranan teramat besar didalam membentuk akhlak dan peribadi anak anak.

Bila mereka abaikan tanggungjawab ini, maka akan lahir lah pelaku pelaku maksiat bersilih ganti didalam masyarakat kita.

Budak budak sekarang sudah tidak heran lagi jika ada sesiapa yang melihat perbuatan maksiat mereka. Mereka tidak takut lagi akan di tegur, akan dimarahi atau akan diambil tindakan oleh anggota masyarakat sebab masing masing tidak lagi peka terhadap salahlaku orang lain.

'Lu jaga kubur lu' gua jaga kubur gua' begitu bunyi rangkap ucapan dari kalangan kebanyakan pelaku maksiat sekarang.

'Aku tahu lah nak jaga anak aku!' Apa engkau sibuk sibuk sangat? Hang sapa nak tegoq anak aku?

"Pirahh jaga anak bini hang! You mind your own business! Damn you! Bloody shit!" dan sebagainya akan keluar sumpah seranah dari puak puak yang tak sedar diri bahawa kita ini yang hidup didalam rumpun masyarakat wajib tegur menegur diantara satu sama lain.

Kalau sungguh lah kita ini tidak memerlukan orang lain, maka bilamana mati nanti , tidak payah lah nak maklumkan pada sesiapa.

Biar berulat kat dalam rumah!

Yelah! Kalau lah boleh si mayyit ni bangun gi gali kubur sendiri, mandikan jasad sendiri dan kafankan diri sendiri, tak payah nak susahkan masyarakat lain, tak?

Bab bab perkara macam tu, tahu pula nak datang mengadu hal, merayu bantuan, meminta tolong menguruskan mayat, begitu begini.

Apa kejadahnya yang sombong tak tentu hala ni? Hidup biarlah bermuafakat. Susah senang dapat kita lalui bersama. Ini tidak!

Dari mencegah semasa kecil, dibiarkan lingkup sampai sekarang kita nak panggil anak dara pun kita dah tak berani...sebab kelapa putik putik lagi dah biasa ditebuk tupai!

Apalah nak jadi dengan masyarakat kita ini?

Fikir fikir lah! Beringat sebelum kena ; berjimat sebelum habis.

Bawa bawa lah berhikmah didalam menangani gejala sosial ini. Ayuh kita bersama membanteras penyakit ini yang sudah semakin menular disisi orang orang Melayu! Insya Allah.

Tuesday, March 27, 2007

Berpantang Menyerah Sebelum Berjuang Habis2an!

Assalamualaikum semua!

Abang dapati ramai dikalangan orang orang kita yang cepat benar menyerah kepada keadaan semasa dan tidak tabah meneruskan perjuangan membaiki taraf hidup!

Cepat sungguh mengaku kalah dan sentiasa menyalahkan nasib dan takdir! " Rezeki secupak ; takkan jadi segantang!" begitu lah keluhan beberapa orang yang sempat Abang ketemui didalam hidup ini.

Pada pendapat abang lah, orang orang begini silap bergaul. Mereka ini jadi begitu sebab asyik dok dengar sembang pelemah semangat.

Depa dok dengaq khutbah lok lak dari orang orang yang jumud kepala otak depa dan jenis yang dok memanaskan punggong kat gerai gerai dan warong warong sepanjang masa.

Kekadang abang heran juga pasai apa yang depa jadi lagu tu? Takkan depa tak nampak hasil kerja dari orang orang yang sudah berjaya seperti tokoh tokoh perniagaan dalam negara?

Tapi, yelah..dah dok bercampoq dengan kaki raplah jingga...mana nak nampak benda nyata?

Jenih otak dah kematu ni payah juga nak pelembut balik. Nak kena rendam dengan 'Clorox' kot!

Abang sambong nanti dengan perkara ni. Nak kena perbetui kepala otak depa ni...Tunggu...:)

Sunday, March 25, 2007

Berubah ke Chow Kit dengan adanya HQ PAS disana?

Petikan dari Laman web Harakah Daily.Com
Sabtu 24 Mac 2007 | 5 Rabi'ul Awal 1428 Hijrah
Belakang Mati' Chow Kit berubah adanya Pejabat Agung PAS?

Adnan Ibrahim | denanbrahim@yahoo.com
Fri | Mar 23, 07 | 08:50:42 AM

Persekitaran Chow Kit, Jalan Tunku Abdul Rahman dan Jalan Raja Laut terdapat kawasan yang dipanggil 'Belakang Mati'. Kawasan itu mungkin boleh bertukar wajah di hujung minggu jika ada usaha menjadikan persekitaran itu seperti di tengah bandar Kota Bharu pada hari Jumaat.

Hujung minggu Kota Bharu jatuh pada hari Jumaat, berlainan hujung minggu di Belakang Mati pada hari Ahad. Namun hujung minggu di Kota Bharu meriah apabila orang ramai berkumpul di Jalan Dato' Pati, Hulu Pasar, Hilir Pasar, Padang Garung, Jalan Maju dan beberapa jalan lain.

Mereka seolah sudah faham, duduk bersila di atas jalan raya pada hari itu tidak menjadi kesalahan. Kepala mereka menghadap Dewan Zulkefli, Pejabat Perhubungan PAS Kelantan.

Setiap yang hadir di persekitaran laluan pejabat itu cukup khusyuk mendengar suara daripada bangunan tersebut.

Boleh dikatakan setiap pagi Jumaat mereka berkumpul di Dataran Ilmu bermula dengan aktiviti perniagaan. Kemudian perniagaan terhenti apabila Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat mula berceramah jam sembilan pagi.

Lebih kurang sejam setengah selepas itu suasana sunyi mula bising. Aktiviti perniagaan kembali rancak sehingga orang ramai beransur pulang untuk solat Jumaat.

Bagi hujung minggu Belakang Mati, Chow Kit pun ramai orang antaranya rancak menjalankan perniagaan. Dari memborong barangan hingga tawar menawar perkhidmatan seks murahan.

Tak cukup berlainan jenis, sejenis pun boleh jalan. Lorong Haji Taib sudah menjadi terkenal dan `glamour' sebagai tempat maksiat seantero dunia.

Mereka yang berdiri di celah bangunan Belakang Mati ini tak sama dengan insan yang berdiri di celah bangunan Kota Bharu mendengar kuliah Tuan Guru. Kalau di sini pasang mata ,di Kota Bharu pasang telinga. Persamaan persekitaran mungkin hampir tetapi perbuatan cukup berbeza.

Perubahan Chow Kit

Kita harap dengan wujudnya Pejabat Agung PAS di tengah bandar Kuala Lumpur, persekitaran Chow Kit dan Belakang Mati boleh berubah.

Mungkin setiap hujung minggu Ahad akan berubah menjadi bandar Kota Bharu pada hari Jumaat.

Saya difahamkan terdapat surau yang cukup luas di Pejabat Agung PAS. Semestinya, amat selesa jika diberi ruang kepada Mursyidul Am PAS menyampaikan kuliah pada hari Ahad setiap minggu pertama.

Mungkin jadual boleh diatur iaitu minggu kedua boleh dicadangkan Presiden PAS, Dato' Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang dan minggu ketiga Timbalan Mursyidul Am, Dato' Dr Haron Din.

Ahad minggu keempat boleh diamanahkan kepada Ahli Jawatankuasa Kerja PAS Pusat, Dato' Tuan Ibrahim Tuan Man sekiranya Timbalan Presiden, Ustaz Nasaruddin Mat Isa tidak ada kesempatan untuk menyampaikan kuliah dan tidak berlaku lagi sebagaimana kelas pengajian di Markas Tarbiah PAS Pusat, Taman Melewar, sehingga terpaksa diganti tenaga pengajar lain.

Untuk minggu kelima, boleh dicadangkan penceramah bebas terutama daripada keturunan Cina dan India supaya PAS nampak lebih majmuk. Tokoh seperti Ann Wan Seng perlu diberi peluang berdakwah untuk kaum mereka.

Jika langkah seperti ini diambil, insya-Allah mungkin perubahan Belakang Mati boleh berlaku.

Walaupun maksiat sukar dibendung tanpa adanya kuasa, tetapi kita perlu bertawakal kepada Allah SWT supaya memberi minat dan hidayat kepada mereka untuk bersama menyertai kuliah tersebut.

Sebagai pemimpin dan ahli PAS pula, perlu menjemput dan meraikan kehadiran mereka. Jangan kita menghalau mereka kerana kita adalah pendatang di tempat mereka yang lama bertapak di situ.

Kita tidak perlu bekerjasama dengan polis untuk membersih kawasan maksiat tersebut kerana jika mereka dihalau mungkin maksiat tumbuh di tempat lain.

Kita yang patut membimbing dan memberi motivasi keapda mereka. Terus mendekati dan prihatin dengan mereka supaya kita dapat membantu menyelesaikan masalah yang menyebabkan mereka terjerumus ke lembah maksiat.

Nilai solat yang terpaksa dilakukan di tempat bising lebih tinggi darjatnya daripada solat di tempat aman tenteram.

Ini kerana solat dalam keadaan tersebut penuh dengan ujian tetapi masih boleh dilakukan. Begitu juga kerja dakwah ditempat yang penuh cabaran lebih tinggi darjatnya berbanding berdakwah di masjid.

Kesedaran tersebut menyebabkan bekas pemimpin Ikhwan Mesir, As Syahid Imam Hassan Al-Banna sanggup berdakwah di disko dan kelab malam.

Begitu juga kecekalan semangat atlit Ruqaya Al-Ghasara, dan hebatnya dakwah beliau sanggup bertudung dalam sukan Asia di Doha. Beliau dengan menutup aurat tidak gentar untuk bertempur dengan wakil dari negara lain. Ruqaya tidak malu berdakwah dalam bidang sukan.

Malah beliau dapat mengalahkan atlit daripada negara lain dalam acara larian 200 meter di Sukan Asia.

Kejayaan ini telah diteladani oleh Nisa' yang baru sahaja menyelesaikan Nisa' Games di Kota Bharu. Tetapi Nisa' boleh menutup aurat kerana mereka berada dalam kelompok sendiri yang kurang cabarannya.

Budaya ilmu

Gambaran budaya ilmu di tengah Kota Bharu yang menjadi kelainan, tidak ada di negeri lain.

Walaupun PAS pernah menang di Terengganu, namun kuliah agama tidak berlaku ditengah bandar Kuala Terengganu.

Walaupun saya orang Terengganu tetapi kejayaan Kota Bharu cukup dihormati dan sukar ditandingi oleh PAS Terengganu dan PAS di negeri lain.

PAS Kedah pun masih tidak mampu melakukan sebagaimana PAS Kelantan, walaupun bangunan Perhubungan PAS Kedah ditengah bandar Alor Setar.

Bertambah pelik di Kedah, pejabat Perhubungannya diuar-uarkan akan berpindah di Kompleks PAS.

Betapa besarnya pengaruh kuliah di Kota Bharu sehingga memberi gambaran bahawa pengganti Menteri Besar Kelantan itu mestilah mereka yang mewarisi kuliah ilmu di dewan tersebut.

Ini hakikat sebenar minda orang ramai yang lahir daripada budaya ilmu di tengah bandar Kota Bharu.

Bagaimanapun sejak akhir akhir ini, ramai yang berpeluang menyampaikan kuliah di dewan tersebut dan menjadi kesukaran kepada mereka untuk menilai siapa penganti Tuan Guru atau Menteri Besar, suatu masa nanti.

Sekiranya Tuan Guru keuzuran tempat beliau diganti oleh Ustaz Mohd Amar Abdullah, Ustaz Nasaruddin Daud, Husam Musa dan Mohamad Mustafa serta lain-lain.

Sudah pasti antara mereka ada seorang tokoh yang mengikuti jejak keistimewaan Tuan Guru Nik Abdul Aziz. - mks.
Jumlah dilihat: 868 | Cetak | Emel
Komen oleh (3) Pembaca

Saya Sokong cadangan
Dihantar oleh Shukri, on 23-03-2007 17:23

Syukur Alhamdulillah, saudara kita Adnan telah dianugerahkan idea oleh Allah Ta'ala untuk cadangan tersebut.

Mungkin idea seperti itu sudah ada dalam insan lain tapi Allah pilih saudara Adnan Ibrahim untuk mengutarakan idea tersebut dalam media elektronik. Saya menyokong hasrat itu.

Kita ambil contoh pengajian dirumah Ustaz Yazid (Pak Yazid), alhamdulillah berterusan (maaf saya sudah lama tak ikuti pengajian tersebut).

Adakan program keislaman kalau boleh kepartian dikurangkan sedikit. Pihak pentadbiran PAS kalau boleh perbanyakkan program mendidik, mentarbiyah dan penjelasan tentang Agama.

Seperti cadangan saudara adnan sekali sekala dijemput pendakwah dari kalangan saudara baru islam seperti Ann Wan Seng, Ust Farid dan juga ramai lagi dari Perkim.

Saya rasa mungkin susah untuk mendapat permit, tapi seperti yang di nyatakan sebelum ini, jangan guna kepartian kalau boleh elakkan. Saya rasa kita semua tahu ini bukan Negeri Kelantan yang ada kuasa.

Bukankah banyak NGO yang seperti PPIM, Perkim, Persatuan Cina Muslim, India Muslim, PUM dan banyak lagi.

Kalau boleh sekali sekala dijemput pendakwah2 dari negeri Cina, India, Eropah atau mana-mana jua bagi menunjukkan bahawa ISLAM dapat diterima seluruh dunia.

Kalau boleh dijemput juga bekas-bekas pendakyah Kristian, Hindu dan sbgnya.

Semoga pihak Parti PAS dapat memanafaatkan pejabat yang berada ditengah kota metropolitan dengan bukan hanya sebuah pejabat urusan pentadbiran parti sahaja bahkan akan menjadi sebuah pusat dakwah yang terkenal dan termasyhur (insyaAllah) pada masa akan datang.
Wallaua'lam
Kuliah Mingguan
Dihantar oleh Din Ahmad, on 23-03-2007 17:18

Saya amat bersetuju dengan cadangan saudara Adnan dengan kuliah mingguan tersebut.

Selama ini hanya rakyat Kelantan serta negeri-negeri lain saja yang dapat mengikuti kuliah dari tokoh-tokoh agama ini.

Warga KL juga ramai yang dahagakan ilmu Islam. Saya percaya, sekiranya menjadi kenyataan ianya akan mendapat sambutan hangat dari warga KL. Wassalam

ALHAMDULILLAH
Dihantar oleh MOKHTAR BIN MOHAMED NOR, on 23-03-2007 16:42

SYUKUR BETUL KE MARKAS PAS DAH PINDAH KE BELAKANG MATI? ALHAMDULILAH

KALAU BEGITU SEBAB HATI MANUSIA NI KERAS,TAPI SEKERAS2 BATU PUN JIKA DITITIS AIR HARI2 PASTIKAN TEMBUS.

DIHARAPKAN DENGAN UJUDNYA MARKAS DISANA DAPATLAH BELAKANG MATI BERUBAH MENJADI SEPERTI JALAN MASJID INDIA,YANG MANA ADE MASJID DITENGAH2NYA YANG SENTIASA DIIMARAHKAN OLEH INDIA MUSLIM DAN PENIAGA2 DISITU,

SEMENTELAHAN LAGI JIKA DIADAKAN KULIAH AGAMA SABAN HARI BERMULA SUBUH DAN SETIAP HABIS WAKTU SOLAT SETIAP HARI PASTI JALAN MATI ITU KAN JADI BELAKANG PENGHARAPAN YANG PENUH SINAR ,WALAUPUN MEREKA TAK MAMPU NAK MELANGKAH KEMASJID SEBAB KUATNYA PAUTAN SYAITAN DI KAKI ,

MEREKA PASTI MEREKA BISA MENDENGAR DARI KEJAUHAN,SAYA BANGGA JIKA PAS MAMPU MENGUBAH BELAKANG MATI MENJADI SATU LORONG BERCIRI ISLAMIK,KERANA INI AKAN MENUNJUKKAN CONTOH BUKAN KEPADA RAKYAT SAHAJA,MALAH KEPADA PELANCONG BAHAWA ISLAM ITU KESEJAHTERAAN DAN ALLAH ITU MAHA PENGAMPUN ,TIADA NOKTAH BAGI KEMAAFAN DISISI ALLAH,

DIHARAP PAS MAMPU MEMINDA MENTALITI PENGHUNI2 BELAKANG MATI,MARI KITA BEKERJASAMA DENGAN NGO2 YANG BERUSAHA MENARIK PENGHUNI BELAKANG MATI YANG ROSAK KEPADA KEBAIKAN DAN YANG MMG BAIK KITA JADIKAN DIA SAUDARA KITA BANTU MEREKA ,

TAK KIRA LAH MEREKA PARTI KITA ATAU BUKAN YANG PASTI ISLAM IU BERDIRI DENGAN KEPIMPINAN MELALUI TAULADAN,JIKA KITA YANGKATANYA ISLAM NIPUN MENCERCA MEREKA MAKA KITA JUGA SAMA DENGAN MEREKA,

JIKA KITA BETUL2 MENERAP PERIBADI MUSLIM SEJATI PASTI RAMAI YANG AKAN MENJADI SEBAHAGIAN DARI KITA,SEJARAH TELAH MEMBUKTIKAN KEBANYAKAN SAUDAR BARU MEMELUK ISLAM KERANA TERTARIK DENGAN KEPERIBADIAN SEORANG MUSLIM SEJATI

Saturday, January 27, 2007

Kembali lah menghayati ajaran agama Islam!





Assalamualaikum. Tadi abang sempat gi solat kat salah sebuah masjid di ibukota. Seperti biasa abang melihat begitu ramai orang yang sibuk dok berpusu pusu melanggani gerai gerai dan warong warong sementara diluar masjid padahal waktu Solat Jumaat sudah hampir tiba.

Apa nak jadi dengan masyarakat Melayu yang mengaku Muslim ini?

Nak kata jahil agama , ramai yang melenting karang ; namun itulah hakikatnya kebanyakan dari kaum berbangsa Melayu yang kini seolah tidak ambil peduli langsong akan tuntutan tuntutan agama.

Berapa ramai yang bersembang sembang sesama mereka walaupun ketika itu khutbah Juma'at sedang berkumandang diangkasa?

Berapa ramai yang tidak mengambil endah akan apa yang sedang diperkatakan sang Khatib?

Berapa ramai yang sedang sibuk berjual beli tanpa terlintas sedetik pun didalam hati nurani mereka bahawa perbuatan mereka ketika itu adalah salah dan berdosa kerana tidak diam mendengar isi khutbah?

Bila orang orang kafir menyerang dan memusnahkan masjid masjid di Iraq dan negara negara lain dimana umat Islam adalah lemah, bukan main protes manusia manusia yang mengaku Muslim disini. Namun apa gunanya memprotes begitu bila Islam tidak lagi diamalkan secara sempurna dibumi Tanah Melayu ini?

Islam hanya tinggal lambang dan namanya sahaja di negara Malaysia ini. Kebanyakan Muslim berbangsa Melayu tidak ambil peduli lagi tentang ajarannya baik didalam masyarakat atau kehidupan keluarga masing masing.

Anak anak muda Melayu sudah tidak tahu apa dia ajaran ajaran Islam yang sempurna kerana arus kemodenan sedang pesat menghakis iman dan pegangan orang orang Melayu dewasa ini.

Tidak ada gunanya kita menuding jari kesana kemari mencari yang bertanggung jawab terhadap kemelut ini.

Ramai juga yang melelapkan mata semasa sedang dibaca khutbah. Apa nak jadi?

Dapatkah dihayati isi khutbah bila jiwa entah merewang kemana dan dicelah celah bacaan khutbah , kedengaran bunyi dengkur yang semakin mengganas?

Kembalilah kepada ajaran Islam sebenar.

Sunday, September 10, 2006

Dirgahayu Tanah Air Ku Malaysia Bumi Bertuah!

Malaysia, tanah air ku tercinta telah genap berusia 49 tahun kemerdekaannya dari belenggu penjajah selama 446 tahun lebih!

Lahir ke dunia ini pada tanggal 3hb Oktober 1958 setahun selepas pemergian pihak kolonial British, membuatkan ku membesar didalam suasana pasca sistem pemerintahan Inggeris.


Zaman kanak kanak
Masih terbayang saat dan ketika bermain bersama kawan kawan sekampong ku di Jalan Kota Giam, Jelutong Timur, Pulau Pinang. Kawan kawan sekampong ku yang masih segar di-ingatan adalah Wan Ali, Arwah Che' Mat Sabor, Noordin adiknya, Abu, Ali Fatah, dsbnya.

Kami merupakan anak anak kampong Melayu terakhir sebelum masuk ke kawasan perkampongan orang orang China disebelah pantai timur Pulau Pinang. Sebelah kampong kami terletak perkampongan China Tokong Batu, Jelutong yang penduduknya terdiri dari para nelayan nelayan kecil dan dipesisiran pantai terdapat pembuat pembuat gaharu.

Kampong Kota Giam kami bersebelahan dengan Jalan Tengku dan kemudian terdapat Jalan Mohd Taib dikuti dengan Jalan Tengah. Perkampongan Melayu berterusan sampai ke Bukit Dumbar yang perkampongannya dikenali sebagai 'Bang Liau'.
Zaman kecil saya dipenuhi dengan kenangan bermain dilaut Jelutong yang dulunya masih bersih, air lautnya jernih kehijauan dan dipenuhi pelbagai macam jenis ikan dan hidupan laut seperti ketam, kerang, siput, belangkas, udang, dsbnya.
Pencemaran tidak lah seteruk sekarang ini. Sebagai contoh, Sungai Pinang yang hari ini hitam pekat dengan segala macam sampah sarap membarah diperutnya dahulu amat bersih dan dipenuhi ikan ikan dan bot bot nelayan Melayu memenuhi tebing tebing sungainya dahulu. Ini semasa tahun 60an.

Sejak kerajaan negeri Pulau Pinang diterajui oleh parti Gerakan, pentadbiran yang lemah dari segi pelaksanaan dan pencegahan pencemaran tidak dilakukan dengan tegas menyebabkan makin terok keadaan sungai tersebut.

Manakan tidak? Sepanjang Sungai Pinang itu dibiarkan segala macam bengkel kereta dan kilang kilang kecil menyalurkan bahan buangan dan sisa sisa minyak hitam kelongkang longkang bengkel dan kilang mereka tanpa dirawat terlebih dahulu! Mana tak matinya sungai tu?

Lempar Koh Tsu Koon kedalam Sg.Pinang tu pun belum tentu dia dapat bernafas sejam kemudian? Apalagi pemerintah lain didalam kerajaan negeri! Semua pasti bungkus sertamerta!

Itu lah masaalah di Penang, kampong halaman ku yang sedang nazak akibat pemerintah buat tak tahu tentang nasib penduduk Melayu dan alam sekitar pulau bertuah itu!

Penang memiliki segalanya. Pantai yang elok di kawasan utara dan barat daya pulau. Hutan hujan tropika dan segala macam flora dan fauna ditengahnya. Ada pelbagai kawasan yang dapat
menarik perhatian para pelancong dan juga penduduk tempatan.

Sayangnya pihak yang seharusnya bertanggongjawab terhadap kemajuan penduduk tempatan nampak seolah menganaktirikan penduduk Melayu Muslim dari mendapat peluang memperbaiki taraf kehidupan mereka. Tetapi asyik nak menuduh Koh Tsu Koon saja tidak le boleh mengubah keadaan mereka di Tanjong!

UMNO Pulau Pinang yang memegang kebanyakan kerusi Parlimen dan Dewan Undangan Negeri harus tampil kemuka mengambil peranan secara tegas dan jelas membantu anak negeri.

Orang Melayu Tanjong perlu lah pula membuat sesuatu secara berusaha sendiri berniaga dan sebagainya untuk maju sama seiring dengan kaum lain.

Nanti kita sambong lagi.